تهران، جنت اباد جنوبی، انتهای چهار باغ شرقی ،خیابان یاس، کوچه یاس نهم ، پلاک ۱۲
021-44478930 09121306522

روف گاردن | باغچه روی بام | قلندری تهران

روف گاردن (باغچه روی پشت بام) تهران – قلندری جنوبی

نام کارفرما: خانم شکری
محل پروژه : قیطریه تهران – قلندری جنوبی
نوع پروژه :روف گاردن

گزارش روند طراحی و اجرای پروژه از صفر تا صد

ساختمان مورد نظر دارای کاربری مسکونی با 12 واحد میباشد که تصمیم ساکنین آن تغییر و تحول فضای پشت بام از یک فضای مرده و بلااستفاده به فضای سبز قابل استفاده ای است که به سازه ساختمان و ایزولاسیون آسیب وارد نکند و با توجه به محدود بودن فضای حیاط امکان استفاده ساکنان را جهت گذر اوقات فراغت محیا کند.

روش پرتابل مدولار و عدم نیاز به محاسبات سازه ای و زیر سازی خاص

از آنجا که روش اجرای روف گاردن چکاد بام، سیستم پرتابل و مدولار میباشد بنابراین کلیه نگرانی های ساکنان بابت آسیب به پشت بام و وارد شدن بار مرده به ساختمان از بین رفت. ازآن جا کف تمام شده پشت بام ساختمان ایزوگام بود، به منظور جلوگیری از هر نوع آسیب به ایزوگام،گروه چکاد بام در مرحله نخست ایزولاسیون بام جهت اجرای روف گاردن مشغول اجرای ملات 3سانتی ماسه و سیمان شدند.

انتقال وسایل و لوازم مورد نیاز اجرای روف گاردن به سطح پشت بام

پس از اجرای ملات، مصالح و وسایل مورد نیاز جهت زیر سازی، اقلام پیش ساخته، گل و گیاه و کلیه مواردی که در طراحی برای پشت بام در نظر گرفته شده بود به محل پروژه انتقال یافت.

فضاها، آپشن ها و گزینه های مورد استفاده در روف گارن

طرح ارایه شده برای این روف گاردن از ترکیب فضاهایی همچون آلاچیق، مبلمان و سایبان چتری، فضای سبز، دیوار هایی جهت پوشش دید کولرها و کندانسورهای بام، مسیرهای چوبی و … میباشد.

پلان 2 بعدی طراحی روف گاردن

پلان دو بعدی طراحی شده روف گاردن در آتلیه چکادبام را میتوانید در تصویر مشاهده کنید


نقشه دو بعدی پلان اتوکد طراحی روف گاردن 2D plan of green roof
پلان دو بعدی روف گاردن

چالش پروژه : جابجایی آلاچیق پس از اجرا و به تصمیم کارفرما

پس از اجرای سازه آلاچیق در روز اول، کارفرما خواستار جابجایی آلاچیق به ضلع دیگر بام به دلیل دید سایر ساختمانها به این فضا شدند! از آنجاییکه روش اجرای روف گاردن و حتی آلاچیق های روف به صورت پرتابل میباشد و هیچ نوع اتصالی به سطح بام ندارد، بنابراین با رعایت نکات ایمنی ،سازه آلاچیق از طریق تعبیه چرخهایی در زیر کلاف کف به راحتی به ضلع دیگر بام انتقال یافت.

بستر کاشت گیاه روی پشت بام

پس از اجرای زیرسازیهای لازم جهت مسیرهای عبور و اجرای دیوار بخش تاسیات، پلانتر باکس های مخصوص کاشت گیاهان روف گاردن که به صورت پیش ساخته به محل پروژه انتفال یافته بود، مطابق نقشه در محل مشخص قرار گرفتند و سپس خاک فرآوری شده سبک چکادبام درون آن ها بارگذاری شد. و بستر کاشت گیاهان شامل درخت، درختچه و گیاهان پوششی و بوته های فصلی و دائمی محیا شد.

اجرای سیستم آبیاری قطره ای هوشمند (آبیاری اتوماتیک)

جهت نگهداری منظم گیاهان در کلیه فصول سال، آبیاری اتوماتیک جهت آبیاری تعبیه شد. سیستم آبیاری هوشمند چکادبام قابلیت آبیاری قطره ای با کمترین مصرف آب و بیشترین بازدهی را در فواصل و مدت زمان از پیش تعیین شده را دارد.

چوب پلاست بهترین متریال برای اجرای آلاچیق، فلاورباکس ها و راهروهای چوبی

متریال اصلی در این پروژه کامپوزیت چوب پلاست یا WPC بوده که با زیر سازی مناسب امکان استفاده مفید از فضا در فصول مختلف و در طول سالیان را فراهم کرده است. همان طور که میدانید این متریال در مقابل چوب در فضای باز و در مقابل باد، باران و اشعه خورشید مقاومت بالایی دارد به همین سبب چکادبام در پروژه های فضای باز، متریال چوب پلاستیک را پیشنهاد میدهد به همین سبب کلیه فلاورباکس ها، گلدان، و آلاچیق چوبی با پوشش چوب پلاست اجرا شدند.

در ادامه بخوانید  روف گاردن | آلاچیق، دیوار سبز | بلوار دادمان تهران
Call Now Button