تهران، جنت اباد جنوبی، انتهای چهار باغ شرقی ،خیابان یاس، کوچه یاس نهم ، پلاک ۱۲
021-44478930 09121306522

مراحل ساخت دیوار سبز

 

گسترش شهرنشینی و افزایش دغدغه های روزمرگی سبب شده تا نیاز به ارتباط با طبیعت  افزایش یابد. امروزه دوستداران طبیعت در تلاش هستند تا به روش های مختلف بتوانند سبزینگی را به خانه هایشان بیاورند. این امر در افزایش آرامش و ایجاد حس خوب در فرد تاثیر بسزایی دارد.

اما بسیاری از افراد تصور می کنند برای ایجاد یک مکان سبز در خانه نیاز به یک فضایی بزرگ دارند. در صورتی که میتوان با ساخت دیوار سبز، رنگ و هوایی تازه به خانه و یا محل کار بخشید.

دیوار سبز در کشورهای مختلف با دیتیل های متفاوتی اجرا می گردد. هیدروپونیک، استفاده از نمد پلیمری، روش مدولار، روش کابلی و … از جمله روش های رایج در اجرای دیوار سبز می باشند.

این در حالیست که در ایران روش مدولار و کابلی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نکته جالب در این دو روش امکان تلفیق دو روش مدولار و کابلی می باشد. در ادامه به بررسی مراحل ساخت دیوار سبز می پردازیم.

روش مدولار:

در این روش از باکس هایی با ابعاد و فرم مخصوص جهت اجرای دیوار سبز استفاده می شود. این باکس ها در شرکت چکادبام از جنس ورق گالوانیزه می باشند که از رنگ استاتیک (رنگ پودی کوره ای) برخوردار هستند و به همین جهت ضد زنگ می باشند.

این فلاورباکس ها به صورت پیش ساخته در کارگاه آماده میشوند و به محل پروژه ارسال می شوند. در ادامه بر روی دیوار مورد نظر شاسی کشی انجام می شود و این باکس ها بر روی این شاسی کشی ها اتصال داده می شوند. و لایه های مورد نیاز برای کاشت که شامل لایه ژئوتکستایل و ژئودرین هست داخل این باکس ها قرار می گیرند.

الان این باکس ها آماده کاشت هستند که با توجه به شرایط وضع موجود و فضای داخلی یا خارجی بودن طرح کاشت مناسب پیشنهاد می گردد.

روش کابلی:

روش کابلی در مقایسه با روش مدولار مقرون به صرفه تر است. سیستم دیوار سبز کابلی شامل کابل های روکش دار با ضریب حرارتی بالا، اتصالات مهار کننده و یا اسکوپ استیل، و تجهیزات مکملی مانند فلاورباکس در ابعاد مختلف است و از انواع پوشش های گیاهی رونده با رشد سریع و یا کند می توان در این سیستم استفاده نمود.

 در این روش فلاورباکس هایی پیش ساخته به عنوان بستر کاشت در نظر گرفته می شوند سپس کابل کشی بر روی دیوار انجام می شود. این کابل ها می توانند با کمک اسکوپ به طرح های مختلف مانند لوزی شکل، عمودی و … بافته شوند.

در نهایت با توجه به شرایط وضع موجود از گیاهانی رونده همچون یاس امین الدوله، پاپیتال، پتوس و … جهت کاشت استفاده می گردد تا به مرور زمان این کابل هارا بپوشانند.

در این روش با توجه به ابعاد دیوار، ردیفی از فلاورباکس ها در راستای طولی فضای مورد نظر تعبیه می شوند. از آنجا که گیاهان رونده و یا ریزشی حداکثر تا ۳٫۵ تا ۴ متر ارتفاع رشد می کنند، بنابراین به ازای حداکثر هر ۴ متر ارتفاع، از یک ردیف و در هر متر طول یک عدد فلاورباکس، استفاده خواهد شد.

در ادامه بخوانید  دیوار سبز مدولار

ترکیب روش مدولار و کابلی:

در این روش جهت داشتن دیوار سبزی زیبا با هزینه کم فقط کافی است تا این دو روش را با هم ترکیب کرد. باکس های مخصوص دیوار سبز که پردیسی نیز نامیده می شوند به عنوان بستر کاشت در نظر گرفته می شوند و روی دیوار از طریق اسکوپ های فلزی شبکه ای از کابل های استیل ایجاد می گردد.

سپس گیاه رونده ( یا ریزشی) در داخل فلاورباکس ها کاشته شده و با گذشت زمان و رشد گیاهان دیوار سبز شکل خواهد گرفت. فاصله بین اسکوپ های استیل چکاد بام بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و فواصل کابل های روکش دار بین ۱۷ تا ۲۳ سانتیمتر می باشد. گیاهان رونده پس از کاشت در این باکس ها کم کم تمام کابل ها را کاور می کنند.

روند طراحی و اجرای دیوار سبز در شرکت چکادبام:

جهت اجرای دیوار سبز، در مرحله نخست، کارشناس از محل پروژه به صورت رایگان بازدید انجام می دهد و پس از ارائه توضیحات لازم درباره شیوه های اجرایی، با توجه به شرایط محیط، یکی از دو روش اجرای دیوار سبز ( مدولار و یا کابلی ) را به کارفرما پیشنهاد می دهد.

 با توجه به ابعاد کار و پس از طراحی های مورد نیاز، پیش فاکتور به همراه طرح کاشت در اختیار کارفرما قرار میگیرد.

چند روش ساده جهت کاهش هزینه دیوار سبز:

با چند روش ساده می توانید هزینه دیوار سبز خود را کاهش دهید. اگر شما علاقمند به اجرای دیوار سبز به روش مدولار هستید ولی دغدغه هزینه آن را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که این روش را با اجرای دیوار چوب پلاست ترکیب کنید و یا می توان در طراحی از ورق CNC استفاده کرد که این امر سبب افزایش زیبایی بصری نیز می گردد. و روش سوم نیز همان طور که قبل نیز اشاره شد ترکیب این روش با روش کابلی می باشد.

پوشش گیاهی و آبیاری اتوماتیک دیوار سبز چکادبام

 

با توجه به ماهیت دیوار سبز( فضای سبز عمودی) و دشواری دسترسی به کلیه گیاهان، استفاده از آبیاری اتوماتیک( به شیوه قطره ای) راه حل مناسبی می باشد. در این روش( با توجه به مقیاس کار ) از یک یا چند منبع آب ( در صورت نیاز پمپ فشار) استفاده خواهد شد.

هر منبع به یک دستگاه کنترل برقی مجهز می باشد که مطابق با نوع و حجم گیاهان برنامه آبیاری روزانه و یا ساعتی برای آن تعریف می شود و از طریق لوله کشی و استفاده از نازل در هر بستر کاشت، آبیاری انجام می شود. همچنین با توجه به نوع پوشش گیاهی پیشنهادی استفاده از انواع کود مایع در فصول مختلف حائز اهمیت می باشد.

 

برای استعلام قیمت دیوار سبز می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

021-44484801

5/5 - (11 امتیاز)
Call Now Button