تهران، جنت اباد جنوبی، انتهای چهار باغ شرقی ،خیابان یاس، کوچه یاس نهم ، پلاک ۱۲
021-44478930 09121306522

مزایا و معایب روف گاردن

اگر شما نیز با ما هم عقیده هستید که روف گاردن ها تاثیرات مثبت فراوانی بر محیط اطراف و زندگی ساکنین دارند در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

مزایای روف گاردن ها متعدد است از جمله می توان به کاهش دمای شهری، بهبود کیفیت هوا ، مدیریت بهتر پسماند آب باران و ارتقای سطح روانی افراد است.

آنها همچنین می توانند برای ایجاد سرپناه یا ایجاد سایه، ایجاد فضای بازی، رشد برای تولید یا ایجاد یک منطقه سبزجایگزین بام های متعارف شوند.

در اینجا سعی میکنیم مزایای کلی روف گاردن ها به عنوان فضای سبز نصب شده بر روی پشت بام ساختمان ها را در قالب چند مورد توضیح دهیم:

مزایای روف گاردن
  1. سازگار با محیط زیست:

این احتمالاً واضح ترین مزیت و دلیل اصلی است که بسیاری روف گاردن را انتخاب می کنند. داشتن یک بام سبز برای محیط زیست خوب است چرا که با افزودن گیاهان بیشتر به محیط به ما کمک می کند تا اکسیژن بیشتری تولید گردد.

 

  1. عایق فوق العاده حرارتی و آکوستیکی:

لایه های زیادی که برای ساخت روف گاردن استفاده می شود با هم کار می کنند تا یک عایق حرارتی و آکوستیکی عالی برای خانه یا ساختمان شما ایجاد کنند. این به شما کمک می کند تا در هزینه های انرژی صرفه جویی کنید و خانه خود را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه دارید.

 

  1. نصب نسبتا آسان:

نصب روف گاردن به طور کلی آسان است و اگر روی سقف صاف هستید و ایزوگام سالمی دارید، احتمالاً می توانید با حداقل هزینه و در کمترین زمان این کار را انجام دهید.

مزایای روف گاردن

4. ماندگاری:

بسته به نوع روف گاردنی که انتخاب می کنید و اقلیمی که ساختمان در آن واقع است روف گاردن شما، می تواند خود نگهدار باشد به این معنی که  نیازی به آبیاری آن نداشته باشید و یا فواصل زمانی بین دو آبیاری زیاد باشد.

نوع گیاهان مورد استفاده و آب و هوا در این امر نقش حیاتی خواهد داشت. در بستر شهر تهران برای دیوار های سبز متراکم و یا فلاور باکس های با کاشت بالا، روش آبیاری قطره ای که بی نیاز از حضور انسان است پیشنهاد می گردد.

 

5. رواناب (پسماند آب):

روف گاردن به کاهش رواناب آب کمک می کند. بدین صورت که پس از بارش های جوی، این آب صرف آبیاری گیاهان و سبزینگی موجود در بام شده و باقیمانده آن نیز در سینی های تخلیه جمع می گردد. بدین طریق به حجم فاضلاب شهری افزوده نمی شود.

 

6. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش:

این مزیت ممکن است واضح باشد بدین صورت که لایه های بالایی پوشش گیاهی روف گاردن از لایه های پایینی شامل قشر های ژیوسنتتیک و ژئوتکستایل که آسیب پذیرترند در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند. این باعث افزایش طول عمر روف گاردن می شود.

 

7قیمت:

قیمت روف گاردن بستگی به فاکتورهای متعدد دارد. متغیرهای زیادی وجود دارد که در هزینه کلی نقش دارند از جمله استفاده از استراکچرهای سازه ای همچون آتریوم ها و آلاچیق و پرگولا ها و یا دک های کف(عرشه های چوبی)، متخصصین طراح روف گاردن بسته به درخواست کارفرما و بودجه تعیینی می توانند سبک های مختلف طراحی را اتخاذ کنند.

 

8عمر متوسط:

انتظار می رود که روف گاردن ها از 30 سال تا 50 سال به بالا بسته به نحوه نگهداری و نوع باغ (فشرده یا گسترده) دوام داشته باشند

مزایای روف گاردن

9. مقاومت در برابر ضربه:

روف گاردن در برابر شاخه های افتاده یا طوفان تگرگ به خوبی مقاومت می کند. اگر آسیبی رخ دهد احتمالاً این گیاهان هستند که به راحتی می توان آنها را جایگزین کرد. هیچ یک از مناطق بحرانی مانند لایه های پایین آسیب نمی بیند زیرا ضربه ناشی از ضربه در سراسر محیط رشد جذب می شود.

 

10. مقاومت در برابر آتش:

روف گاردن ها بر اساس سطح مقاومت در برابر آتش متفاوت هستند.

محیط رشد مقاوم در برابر آتش است اما گیاهان ارگانیک هستند اگر خشک شوند قابل احتراق خواهند بود. با این حال در حالت سبز و با وجود رطوبت موجود در محیط و برگ گیاهان سبز آتش گریز است و انتقال آتش به سایر نقاط ساختمان را نیز به تاخیر خواهد انداخت.

 

11. تولید:

از روف گاردن می توان برای پرورش گیاهان خوراکی مانند گیاهان و سبزیجات استفاده کرد. این نوع گیاهان به اندازه هر باغ دیگری نیاز به نگهداری دارند. اما اگر از باغبانی لذت می برید، چرا باغ دیگری در پشت بام خود نداشته باشید؟

در ادامه بخوانید  طراحی روف گاردن

 

12. صدا:

روف گاردن نه تنها ضربه ها را جذب می کند بلکه به جذب صدا نیز کمک می کند. 7 لایه با هم کار می کنند تا صدای بیرون را کاهش دهند و یک روف گاردن ساکت تر از اکثر سیستم های سقف دیگر می شوند.

 

13. از حیات وحش حمایت کنید:

باغ های پشت بام محیط های بسیار خوبی را ایجاد می کنند که به حمایت از زیستگاه های پرندگان و سایر حیوانات کمک می کند. اگر شما با چکاد بام همفکر هستید و عاشق صدای جیر جیر پرندگان در صبح هستید، پس بام سبز گزینه خوبی است.

14. زیبایی شناسی:

روف گاردن ها می توانند خوب به نظر برسند و همچنین می توانند بد به نظر برسند. این فقط به این بستگی دارد که چقدر خوب ساخته شده است. اما چیزی که در مورد روف گاردن عالی است این است که کاملاً با هر چیزی که می خواهید قابل تنظیم است تا بتوانید با هر سبکی مطابقت داشته باشید.

 

15. کاهش دهنده استرس:

بام سبز می تواند به کاهش استرس کمک کند. احساس رشد گیاهان و نزدیک شدن به طبیعت می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و حال و هوای خوبی ایجاد کنید. این واقعیت که بام های سبز به کاهش سر و صدا کمک می کنند نیز به آرام و آرامش داخل خانه کمک می کند.

 

16.تولید اکسیژن وکاهش انتشار دی اکسید کربن:

با داشتن بامی سبز بخشی از اکوسیستم طبیعت خواهید بود که برای بقای خود از طریق فتوسنتز اکسیژن می سازد.

معایب روف گاردن

 

روف گاردن در کنار زیبایی و مزایایی که دارد می تواند معایبی هم داشته باشد که با در نظر گرفتن آنها در طراحی می توان براحتی یک روف گاردن جذاب و کابردی داشت. در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که به ظاهر به عنوان معایب روف گاردن بشمار می آیند اما در روش های اجرایی نوین تمام این معایب در طراحی و اجرا قابل حل می باشند.

وزن روف گاردن: یکی از موارد مهمی که گاها به عنوان یکی از معایب روف گاردن مطرح می گردد، وزن روف گاردن است. این موضوع ارتباط مستقیمی  به نحوه اجرا روف گاردن دارد. یکی از روش های رایج اجرای بام سبز، روش پرتابل و مدولار است که عدم اتصال به زمین و عدم نیاز به زیر سازی، یکی از ویژگی های بارز این روش بشمار می آید. در روش پرتابل و مدولار، بار به عنوان بار زنده محسوب می شود.  به همین سبب دیگر نگرانی در خصوص بار اضافی وارد شده به ساختمان وجود ندارد.

نگهداری از روف گاردن: در ساختمان هایی که در شرایط آب و هوایی خاصی قرار دارند، انتخاب نوع متریال که مناسب با اون شرایط باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین سبب باید متریال  هایی پیشنهاد شود که نیاز به نگهداری کمتری دارند. از طرف دیگر گیاهان نیز نیاز به نگهداری و آبیاری دارند که این نیز با در نظر گرفتن آبیاری قطره ای قابل حل می باشد. همچنین می توان شخصی را که از دانش و تخصص کافی در این زمینه برخوردار است برای نگهداری از گل و گیاه استخدام نمود.

نشت آب و نفوذ نم و رطوبت به سقف: اجرای روف گاردن به روش پرتابل و مدولار این نگرانی را نیز برطرف کرده است. در این روش ایتدا پیشنهاد می شود که پس از عایق کاری، ملات محافظ زده شود و در بهترین حالت با سنگ یا سرامیک کفسازی انجام شود. از آنجا که هیچگونه اتصالی به کف بام و تماس مستقیمی با عایق کاری نداریم، پس آسیبی از طریق اجرای روف گاردن به ساختمان وارد نمی شود. بستر کاشت ها نیز در این روش به صورت فلاورباکس و پیش ساخته به محل پروژه ارسال می گردد که این امر نیز از آسیب دیدن سقف بوسیله ریشه جلوگیری می شود.

از دیگر معایب روف گاردن می توان به نفوذ ریشه در سقف اشاره کرد که بر همین اساس عایق بندی بسترکاشت و طرح کاشت مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

5/5 - (2 امتیاز)
Call Now Button